Wszystko dograne. Cena zaakceptowana. Termin realizacji uzgodniony. Odzież wybrana. Teraz tylko wystarczy przesłać im plik z grafiką i już będą drukować. Plik z grafiką…. no właśnie.
Nie możesz doczekać się realizacji swoich pomysłów w naszej drukarni. Chcesz żeby wszystko wyszło idealnie i perfekcyjnie tak jak sobie to wymarzyłeś, ale do końca nie wiesz w jakiej formie przesłać grafikę. Ten artykuł jest dla Ciebie. Opiszemy w nim jakich danych potrzebujemy aby zrealizować fachowo Twoje zamówienie. Omówimy różnice pomiędzy typami plików w wersji wektorowej i rastrowej. Wyjaśnimy wszystko tak aby realizacja Twojego zamówienia była najwyższej jakości.
Ale od początku.
Czym w takim razie jest jest grafika wektorowa.
Grafika wektorowa inaczej grafika obiektowa to rodzaj grafiki komputerowej, opisanej za pomocą figur geometrycznych: odcinków, krzywych, prostokątów, okręgów, umiejscowionych w układzie współrzędnym. Każda z tych figur opisana jest wzorem matematycznym początkiem i końcem w przypadku odcinka, środkiem i promieniem w przypadku okręgu, czy wierzchołkami w przypadku prostokątów. Dodatkowe informacje jakie zawiera plik wektorowy to oczywiście grubość linii, kolor wypełnienia, stopień przeźroczystości.
Najczęściej wykorzystywanymi plikami w grafice wektorowej to te o rozszerzeniach .SVG, .CDR, a także .PDF, .EPS czy AI. Istotną uwagą jest tutaj jednak informacja, że grafika zapisana w powyższych formatach od razu nie staje się grafiką wektorową.
Wektorami są również wszystkie fonty, które można dowolnie skalować (pomniejszać i powiększać), wyświetlać na przeróżnych nośnikach w dowolnej wielkości nie tracąc zupełnie na jakości.
Grafika wektorowa idealnie sprawdza się w grafice, która nie posiada dużej szczegółowości, a najczęściej używanymi programami do obróbki i tworzenia grafiki wektorowej są płatne programy typu Corel Draw, Adobe Ilustrator oraz bezpłatne Inkscape.
Zalety i wady grafiki wektorowej
Zalety wektorów
- skalowalność i prostota opisu. Możliwość dużej modyfikacji poprzez zmianę punktów odniesienia na osi współrzędnej. Grafika może zostać zeskalowana praktycznie w nieskończoność, bez utraty jakości
- mały rozmiar pliku, w zastosowaniach niefotorealistycznych.
- opis przestrzeni. Łatwa zmiana i edycja grafiki
- możliwość użycia plotera tnącego. Grafika wycinana jest plików wektorowych
- bardzo dobra konwersja z grafiki wektorowej do grafiki rastrowej (bitmapy)
Wady wektorów
- Przy obrazach fotorealistycznych ogromna ilość pamięci potrzebna do rasteryzacji
- bardzo słaba konwersja z rastrów do grafiki wektorowej.
Zastosowanie grafiki wektorowej
Do głównych zastosowań grafiki wektorowej zalicza się obrazy ze stosunkowo małą ilością szczegółów takich jak : wykresy, loga, logotypy, mapy, plany, godła, znaki (w tym drogowe), slogany i inne podobne części grafiki artystycznej.
Grafika rastrowa inaczej bitmapa
Grafika rastrowa potocznie nazywana bitmapą, jest prezentacją obrazu za pomocą matrycy punktów w postaci prostokątnej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera. To właśnie tak zapisują obraz popularne cyfrowe aparaty fotograficzne. Możemy przyjąć, że prawie 99% grafik dostępnych w Internecie zdjęć i fotografii to grafika rastrowa. Bez zastosowania kompresji kolor każdego piksela jest definiowany pojedynczo tworząc mapę bitową, którą charakteryzują trzy podstawowe liczby – wysokość i szerokość mapy bitowej, liczone w pikselach, oraz kolor w danym trybie koloru.
Ciekawostką jest to, że czytając ten tekst, patrzysz właśnie na wielką mapę bitową. Twój ekran LCD lub LED wyświetla właśnie siatkę określoną w pionie i poziomie liczbą pikseli na przykład 1920 x 1280px.
Programami, które obsługują grafiki rastrowe to zaczynając od najbardziej popularnych i prostych jak Paint w Windowsie po darmowy GIMP aż do bardzo rozbudowanego Adobe Photoshopa, który jest prawdziwym kombajnem wykorzystywanym do zastosowań profesjonalnych w edycji zdjęć i fotografii.
Najbardziej popularne rozszerzenia grafik rastrowych o których każdy słyszał to .JPG, .JPEG, .TIF, .PNG
Zalety i wady grafiki rastrowej
Zalety bitmap
- doskonałe odwzorowanie głębi i barw.
- doskonała przy zapisie zdjęć i fotografii
- Możliwości retuszowania i przerabiania, czyli fotomontażu.
- Szeroka gama obsługiwanych narzędzi do edycji tj programów
Wady bitmap
- brak możliwości skalowania grafiki rastrowej
- duże rozmiary plików przy wielkich obrazach
Czy można przekształcić grafikę rastrową w wektorową lub odwrotnie?
Wiemy już, że nasze monitory wyświetlają grafikę rastrową, wiemy też że każdy font jest grafiką wektorową…. a więc jak to możliwe że widzimy teraz tekst – grafikę wektorową w postaci grafiki rastrowej? Dzieje się tak ponieważ karta graficzna poddaje rasteryzacji plik wektorowy.
Aby przekształcić grafikę wektorową w bitmapę nie potrzeba do tego większych umiejętności z zakresu projektowania grafiki. Wystarczy otworzyć plik wektorowy w programie do obróbki (Corel Draw, Adobe Ilustrator, Inkscape) , wyszukać ‘zapisz jako’ i wybrać docelowe rozszerzenie bitmapowe np .JPG lub .PNG. ot i cała filozofia.
Inaczej ma się sytuacja gdy chcemy wykonać działanie odwrotne. To jest zapisać (przekonwertować) bitmapę na wektor. Tutaj niezbędne będą już wyższe umiejętności graficzne. Niezbędna będzie wiedza z zakresu np krzywych Béziera. Dla niewtajemniczonych lepiej będzie skontaktowanie się z naszym działem graficznym i zlecić przygotowanie grafiki.