Popularność koszulki z nadrukiem wzrasta z roku na rok. Nic w tym dziwnego, gdyż jest to podstawowy element ubioru każdego z nas. Noszony zarówno przez mężczyzn, kobiety i dzieci. Jest tak wygodny i praktyczny, że chyba nikt nie można sobie wyobrazić życia bez popularnego T-Shirta. Jest bazą każdego ubioru, każdej stylówki. Ponadczasowy look to przecież uwielbiane od dziesięcioleci jeansowe spodnie oraz niepozorny biały t-shirt. T-shirt, który jakiś czas temu skończył 100 lat! Ale jak powstał? Skąd się wziął? W tym wpisie postaramy się przybliżyć historię klasycznego t-shirta, historię bawełnianej koszulki, która zawładnęła całym światem.
Początki koszulki. T-shirt to to nie był
Z początku, zanim T-shirt nabrał kształtu jaki znamy z dzisiejszych czasów, przypominał bardziej śpioszki dla dorosłych. Nogawki, długie rękawy i guziki zapinane od szyi aż po sam pas sprawiały, że w kwestii wygody i funkcjonalności codziennego noszenia daleko mu było do doskonałości. Z czasem jednak ta część garderoby ewaluowała i zaczynała bardziej przypominać popularnego współczesnego T-Shirta. Najpierw znikły nogawki, potem guziki, a w końcu uporano się z długimi rękawami. Wciąż jednak koszulka, traktowana była jako element bielizny, którą należy skrzętnie zakrywać przed widokiem innych.
Wreszcie pod koniec XIX wieku T-shirt został pokazany publicznie. Stało się to za sprawą marynarzy, których strojem była biała koszulka noszona samodzielnie wraz z ciemnymi spodniami. Następnie koszulka dalej ewaluowała, wełnę zastąpiono bawełną, kołnierzyk ze stójką został wyparty przez kołnierzyk obszyty lamówką. W końcu w 1939 roku koszulka zaczynała przypominać już obecnego T-shirta – praktycznego, wygodnego i funkcjonalnego, jakiego znamy dzisiaj.
Koszulka T-Shirt – Ku chwale Ojczyzny!
W 1942 r koszulka miała swój epizod w US Army. Stworzono wtedy model dedykowany specjalnie US Navy. Model ten nazwano T Type – od kroju w kształcie litery T. Wtedy właśnie zaczęto po raz pierwszy używać nazwy T-Shirt. Od tego momentu historia i popularność koszulki znacznie przyspieszyła. Fakt, że T-shirt nosili początkowo żołnierze, marynarze i wojskowi nie pozostał bez znaczenia. Była to doskonała reklama tej części odzieży. Wszystkie relacje, zdjęcia czy filmy propagandowe z wojny zaczynały się od przedstawienia wysokich, przystojnych, umięśnionych i wiecznie uśmiechniętych żołnierzy pozujących w koszulkach T-shirt. Było już tylko kwestią czasu aż wizerunek takiego mężczyzny podchwyci Hollywood. W 1951 roku Marlon Brando wystąpił w filmie “Tramwaj zwany pożądaniem” a jego wizerunek twardego faceta w białym T-shircie został zapamiętany na zawsze. Świat oszalał, a fascynacja umięśnionym silnym facetem w obcisłym t-shircie trwa do dzisiaj.
T-Shirt jako największy nośnik reklamy
Nie trudno się domyślać, że popularność koszulki T-shirt od razu wykorzystali spece od reklamy. Dostrzegli bowiem możliwość umieszczenia sloganów na odzieży, odzieży która była tak masowa, że praktycznie każdy obywatel posiadał po kilka jak nie kilkanaście sztuk w swojej szafie. Ponadto zakładana codziennie stwarzała możliwość doskonałego przekazu treści. Wykorzystano to już w 1948 r, kiedy w wyborach prezydenckich, zwolennicy kandydata na prezydenta – Thomasa Dewey’a zostali wyposażeni w koszulki T-shirt ze sloganami mającymi zachęcić do głosowania na jego osobę. Był to punkt, w którym przyjmuje się, że na nowo wymyślono koszulkę. Moment ten zbiegł się w czasie z wynalezieniem plastiozolu – farby która idealnie nadawała się do druku na odzieży. Nie spierała się, nie barwiła, nie pękała – była tak wytrzymała jak sam T-shirt. Od tego momentu koszulki stały się medium – środkiem przekazu, dzięki któremu każdy mógł wyrazić swoje poglądy, idee, hasła czy slogany ubierając tylko koszulkę z właściwym nadrukiem.
Koszulki z nadrukiem. Ciągła ewolucja.
Dalszy rozwój T-shirta to lata 60, w których “z taką lekką dozą niepewności” koszulki zaczęły zakładać kobiety. Z początku bardzo niezdecydowanie i nieśmiało, jednak z czasem przekonane przez stylowych Guru w czasopismach modowych trend na koszulki wszedł do kanonu piękna. A stylizacja białego T-shirta połączona z niebieskimi jeansami na stale zagościła na światowych wybiegach, stając się MUST HAVE każdej kobiety.
Następne lata to okres ciągłego udoskonalania technik druku na odzieży. Pojawiły się koszulki z nadrukiem nie tylko z jednokolorowymi sloganami lecz także z kolorową grafiką. Koszulki z wizerunkiem zespołów AC/DC, Metallica, Backstreet Boys czy Kelly Family to już element kultury, który na stale zagościł w naszych domach i szafach.
Koszulka z nadrukiem dzisiaj
Dzisiaj koszulka T-shirt to najpopularniejszy element ubioru, podstawa garderoby, bez której nie wyobrażamy sobie wyjścia na miasto. Dzięki nadrukom, napisom czy grafice dopasowuje się do nas i pozwala wyrazić aktualne uczucia. Jest częścią każdej stylizacji, który pasuje praktycznie do każdego stylu.