BLOG

  • Blog
  • Wpisy
  • Koszulki z nadrukiem. Krótka historia popularnego T-Shirta

Koszulki z nadrukiem. Krótka historia popularnego T-Shirta

Koszulki z nadrukiem historia T-shirta

Popularność koszulki z nadrukiem wzrasta z roku na rok. Nic w tym dziwnego, gdyż jest to podstawowy element ubioru każdego z nas. Noszony zarówno przez mężczyzn, kobiety i dzieci. Jest tak wygodny i praktyczny, że chyba nikt nie można sobie wyobrazić życia bez popularnego T-Shirta. Jest bazą każdego ubioru, każdej stylówki. Ponadczasowy look to przecież uwielbiane od dziesięcioleci jeansowe spodnie oraz niepozorny biały t-shirt. T-shirt, który jakiś czas temu skończył 100 lat! Ale jak powstał? Skąd się wziął? W tym wpisie postaramy się przybliżyć historię klasycznego t-shirta, historię bawełnianej koszulki, która zawładnęła całym światem.

Początki koszulki. T-shirt to to nie był

Z początku, zanim T-shirt nabrał kształtu jaki znamy z dzisiejszych czasów, przypominał bardziej śpioszki dla dorosłych. Nogawki, długie rękawy i guziki zapinane od szyi aż po sam pas sprawiały, że w kwestii wygody i funkcjonalności codziennego noszenia daleko mu było do doskonałości. Z czasem jednak ta część garderoby ewaluowała i zaczynała bardziej przypominać popularnego współczesnego T-Shirta. Najpierw znikły nogawki, potem guziki, a w końcu uporano się z długimi rękawami. Wciąż jednak koszulka, traktowana była jako element bielizny, którą należy skrzętnie zakrywać przed widokiem innych.

Wreszcie pod koniec XIX wieku T-shirt został pokazany publicznie. Stało się to za sprawą marynarzy, których strojem była biała koszulka noszona samodzielnie wraz z ciemnymi spodniami. Następnie koszulka dalej ewaluowała, wełnę zastąpiono bawełną, kołnierzyk ze stójką został wyparty przez kołnierzyk obszyty lamówką. W końcu w 1939 roku koszulka zaczynała przypominać już obecnego T-shirta – praktycznego, wygodnego i funkcjonalnego, jakiego znamy dzisiaj.

koszulki z nadrukiem powiększenie

Koszulka T-Shirt – Ku chwale Ojczyzny!

W 1942 r koszulka miała swój epizod w US Army. Stworzono wtedy model dedykowany specjalnie US Navy. Model ten nazwano T Type – od kroju w kształcie litery T. Wtedy właśnie zaczęto po raz pierwszy używać nazwy T-Shirt. Od tego momentu historia i popularność koszulki znacznie przyspieszyła. Fakt, że T-shirt nosili początkowo żołnierze, marynarze i wojskowi nie pozostał bez znaczenia. Była to doskonała reklama tej części odzieży. Wszystkie relacje, zdjęcia czy filmy propagandowe z wojny zaczynały się od przedstawienia wysokich, przystojnych, umięśnionych i wiecznie uśmiechniętych żołnierzy pozujących w koszulkach T-shirt. Było już tylko kwestią czasu aż wizerunek takiego mężczyzny podchwyci Hollywood. W 1951 roku Marlon Brando wystąpił w filmie “Tramwaj zwany pożądaniem” a jego wizerunek twardego faceta w białym T-shircie został zapamiętany na zawsze. Świat oszalał, a fascynacja umięśnionym silnym facetem w obcisłym t-shircie trwa do dzisiaj.

Koszulki z nadrukiem możliwości produkcyjne

T-Shirt jako największy nośnik reklamy

Nie trudno się domyślać, że popularność koszulki T-shirt od razu wykorzystali spece od reklamy. Dostrzegli bowiem możliwość umieszczenia sloganów na odzieży, odzieży która była tak masowa, że praktycznie każdy obywatel posiadał po kilka jak nie kilkanaście sztuk w swojej szafie. Ponadto zakładana codziennie stwarzała możliwość doskonałego przekazu treści. Wykorzystano to już w 1948 r, kiedy w wyborach prezydenckich, zwolennicy kandydata na prezydenta – Thomasa Dewey’a zostali wyposażeni w koszulki T-shirt ze sloganami mającymi zachęcić do głosowania na jego osobę. Był to punkt, w którym przyjmuje się, że na nowo wymyślono koszulkę. Moment ten zbiegł się w czasie z wynalezieniem plastiozolu – farby która idealnie nadawała się do druku na odzieży. Nie spierała się, nie barwiła, nie pękała – była tak wytrzymała jak sam T-shirt. Od tego momentu koszulki stały się medium – środkiem przekazu, dzięki któremu każdy mógł wyrazić swoje poglądy, idee, hasła czy slogany ubierając tylko koszulkę z właściwym nadrukiem.

koszulki z nadrukiem Historia

Koszulki z nadrukiem. Ciągła ewolucja.

Dalszy rozwój T-shirta to lata 60, w których “z taką lekką dozą niepewności” koszulki zaczęły zakładać kobiety. Z początku bardzo niezdecydowanie i nieśmiało, jednak z czasem przekonane przez stylowych Guru w czasopismach modowych trend na koszulki wszedł do kanonu piękna. A stylizacja białego T-shirta połączona z niebieskimi jeansami na stale zagościła na światowych wybiegach, stając się MUST HAVE każdej kobiety.

Następne lata to okres ciągłego udoskonalania technik druku na odzieży. Pojawiły się koszulki z nadrukiem nie tylko z jednokolorowymi sloganami lecz także z kolorową grafiką. Koszulki z wizerunkiem zespołów AC/DC, Metallica, Backstreet Boys czy Kelly Family to już element kultury, który na stale zagościł w naszych domach i szafach.

Koszulka z nadrukiem dzisiaj

Dzisiaj koszulka T-shirt to najpopularniejszy element ubioru, podstawa garderoby, bez której nie wyobrażamy sobie wyjścia na miasto. Dzięki nadrukom, napisom czy grafice dopasowuje się do nas i pozwala wyrazić aktualne uczucia. Jest częścią każdej stylizacji, który pasuje praktycznie do każdego stylu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Chcesz złożyć zamówienie?

Nie wiesz co wybrać?

Kontaktując się z nami nie musisz być specjalistą w dziedzinie znakowania i nadruku. Nasi wyszkoleni pracownicy chętnie wysłuchają Twoich pytań, rozwieją wątpliwości i doradzą wybór najlepszej metody znakowania. Ponad 16 lat doświadczenia pozwala nam dobrać odpowiednią technikę do Twojego projektu, abyś mógł cieszyć się fantastycznym produktem w najlepszej jakości.

Przewiń do góry